SALE! Slevy na 20 000 produktů ZJISTIT VÍCE


Zlí a milovaní chlapci Reeboku

Žádná značka nemá ve své stáji tolik kontroverzních sportovců jako Reebok. A není v tom nic zlého, protože Reebok díky svým atletům, vzbuzuje pozitivní motivaci a sílu. Dokonce i v situacích, kdy jejich ambasadoři ničí autobusy a nakonec skončí ve vězení.

Několik let zpátky, během Business Insider Trends, jsme byli na přednášce, kterou vedl šéf marketingu LEGO. Firmy velmi konzervativní. Šéf marketingu přiznal, že dokonce i oni museli zavést strategii, která se snaží v lidech vzbudit emoce.

LEGO, chápete? Samotné LEGO muselo začít vzbuzovat emoce. Není na tom nic divného, že firmy, které jsou spojeny se sportem, staví svůj marketing na osobnostech překračujících hranice. A není na tom nic zlého, protože abyste vyhrávali v arénách, mezi jinými gladiátory, je Vám potřebný železný charakter, který jste si získali často v krajních nepřejících situacích. A také trochu šílenství a kontroverze, kterou můžeme nazvat jako touhu po vítězství. To všechno se především bude hodit, když se bavíme o bojových sportech nebo o velmi silových sportech. Hodí se také k osobnosti, které chybí fyzické predispozice, často potřebné k dosáhnutí určitého stupně – proto všechno dohání díky srdci.

Přesně takovou značkou je Reebok, který ve své stáji má nebo měl velmi mnoho odlišujících se (nejen v aréně) osobností. Vždycky přitahující pozornost, i když někdy způsobem kontroverzním. To jsou stejní lidé, kteří změnili pravidla a svými činy přiváděli jiné k šílenství nebo extázi.

Reebok vytvořil CrossFit – sport, jehož podstatou je překročení hranic. Sport, který je velmi náročný, buduje charakter a neodpouští chyby. Reebok spolupracoval několik let s UFC a je spojován s hodnotami právě tohoto sportu bojových umění.

Každou z níže uvedených osob: celebrit, hudebníků, sportovců spojuje jeden společný element – charakter a… móda. Všichni se stali v určité části své kariéry pro fanoušky ikonami stylu. Rádi jsme je sledovali, protože překračovali stanovené normy a kvůli nim se měnilo velké množství pravidel.

Současně nejvíce kontroverzním sportovcem firmy Reebok je Conor McGregor, který je současně tváří modelu Reebok Zig. Conor je třešničkou na dortu; skvělý sportovec s nevymáchanými ústy a prostě geniálním stylem oblékání.

V bojových sportech je mnoho kontroverzních fighterů, ale někdo takový jako je Conor tady ještě nebyl. Chcete ho sledovat. Hádá se s fanoušky, hádá se s médii, provokuje protivníky a všechno to dělá s vkusem, grácií a v obleku za desítky tisíce dolarů, ve kterých vždy vypadá neuvěřitelně. McGregor je, stejně jako celé UFC – marketingové veledílo.

Konference před zápasy McGregora trvaly minimálně 2 hodiny a s určitostí byly zajímavější, než samotné zápasy. Během jednoho z momentů se sportovec smál ze sedícího na scéně Mayweathera Jr., který byl oblečen v teplákové soupravě. Conor poukazoval na jeho oblečení a zároveň se mu vysmíval. Sám byl samozřejmě oblečen v perfektně padnoucí obleku.

Po tom, co se podíval dovnitř kultovního batohu Floyda, ve kterém boxer nosí peníze, se vysmíval i z toho. Prý tam nebylo více jak několik tisíc dolarů. Na jedné z konferencí si oblékl oblek s drobnými pruhys tím, že pásky byly tvořeny z nápisu F*** You. Samozřejmě bez hvězdiček. Co je zajímavé, po tomto vystoupení jste si mohli podobný oblek koupit v obchodě David August za pakatel – 6500 dolarů.

Nedá se popsat to, co se dělo v Londýně, Torontu, New Yorku a Las Vegas – musíte to sami vidět na vlastní oči.

Pošťuchování s Floydem Mayweatherem Jr. (mimochodem také sportovec Reeboku), které bavilo milióny osob a již vzpomínané hádky s představiteli médií, to je pouze vrchol ledové hory. McGregor se po narozeninách své matky dostal do vězení, protože si ho před hotelem chtěl nějaký fanoušek vyfotografovat. Efekt? Zničený telefon za tisíc dolarů, vězení a pokuta za 12 tisíc dolarů. 

Druhý jeho pobyt ve vězení byl za útok na autobus plný… závodníků UFC. Výsledek? Zničené vozidlo a dva zranění fighteři, které zranily kousky skel a přepravní vozík. Stalo se to chvíli potom, co šéf organizace – Dan White – vzal Irskému závodníkovi mistrovský pás, protože se nechtěl dostavit na zápas.

Víte, že…?

McGregor po útoku na autobus plný závodníků UFC a pracovníků organizace se omluvil a řekl, že se zachoval špatně. Nebyl by to přece jenom on, kdyby nedodal, že i tak se muselo stát to, co udělal.

Irský závodník po dvou těžkých a prohraných zápasech. Život mu také ukázal, že žádné peníze světa nejsou schopny vyléčit emoce mrknutím oka, když ztratil jemu velmi blízkou tetu. McGregor se ovšem nezmění, protože pevný druh šílenství má zapsán v DNA a pokora se ne úplně shoduje s bytím cocky. Všechno, co dělá a dělal závodník MMA, zvýrazněno je nepříjemným, arogantním a svůdným (charakteristickým pro Iry) úsměvem.

Současně je McGregor tváří nové kolekce bot Reebok Zig Kinetica, značky která miluje právě takové charaktery. Ne náhodou se jejich premiéra odbyla chvíli po tom, co se McGregor vrátil do ringu. V kolekci se nachází také 100 kusů limitované edice figurek s McGregorem, které můžete vidět v reklamě této značky.

Hodně mladých lidí, samozřejmě i těch, kteří nemají nic společného s basketbalem, může neznat Iversona. Ten se objevil v NBA v druhé polovině 90. let. Malý, rychlý, agilní a především nekompromisní. Iverson už během střední školy a také vysoké školy na univerzitě Georgetown, měl problémy s právem. Pravidelně dělal špatná rozhodnutí a dokonce mu hrozilo 60 let strávených ve vězení. Netflix představil dokument s vděčným názvemIverson, ve kterém se vypráví o životě kontroverzního basketbalisty, ale s velkým srdcem, který je zároveň ztracený a zmatený člověk.

Reebok během podepsání kontraktu v roce 1996 (který platí dalších 34 let) věděl, že získává neuvěřitelný talent. Nikdo si ovšem neuvědomoval, že to bude jeden z nejlepších ambasadorů v historii značky, během celé její existence.

Potetovaný a zlatem zdobený Iverson byl v minulosti ikonou a někým, koho mladí chlapci měli následovat. Ve světě, ve kterém určovali módu rappeři, hip-hop umělci a sportovci. Volné oblečení, které vypadalo jako styl z nebezpečných ulic USA. Iverson byl prostředníkem, který vypadal spíše jako by byl vyňat z videoklipu, než z palubovky NBA.

Iverson se objevil na tiskových konferencích, oficiálních schůzkách týmu a ligy, oblečený do širokých šortek, volné mikiny s kapucí a celkově jeho oblečení bylo tak široké, že by se dovnitř vlezli dva Iversony. Všechno bylo spojováno s gangy a přesně tohle NBA nechtělo.

Byl také rebelem a to všechno přitahovalo pozornost sledujících. On změnil NBA a vliv Iversona na nejlepší závodní ligu světa je vidět i dnes. Jak se to stalo? Především díky tomu, jaký byl. Byl rebelem a otravným chlapcem. Jak na parketách, tak i mimo ně. Celá parta byla složena tak, aby Iverson v útoku prováděl magii a získával body.

Byl prototypem současných rozehrávačů: rychlý, agilní, neustále v pohybu, dokázal získat 30 bodů a k tomu přidat 5-7 asistencí. Dnes tak hraje většina závodníků z pozice 1-2, ale před érou Iversona to byli typičtí rozehrávači, kteří byli nastavení na přípravu útoku pro spoluhráče. Mimo palubovku se také vztekal tak, že současný komisař NBA, David Stern, musel zavést dress code pro závodníky. 

Víte, že…?

Zavedení úhledného oblečení během reprezentování klubu, ligy a také zákazu nošení širokých šortek a volných mikin se vymstilo nejen NBA. Basketbalisté, když chtěli zvýraznit svůj individualismus se oblékali zajímavěji a netypicky. Za chvíli idoly dosáhly toho, že jejich fanoušci také začali měnit svůj rapperský styl a svět tak poznal další pokolení gentlemanů. 

Vládne takové nepsané pravidlo o velkých osobnostech, o kterých se často mluví v basketbale. Velcí lidí mění pravidla. A tak, jak NBA muselo zavést nové pravidla hry pro Michaela Jordana, Charlesa Barkleya, Shaqa O’Neala nebo Kobe Bryanta, aby nebyli tak hodně dominantní, tak museli zavést nový komplet pravidel pro Allena Iversona. A nejen na parketách, protože Iverson měl vliv také na svět módy. Když AI hrál, Reebok byl nejvíce sexy značkou mezi fanoušky basketbalu.

Začneme od pochval. Legendární rapper, legendární producent a také legendární businessman. O tom se ví. Málo známými jsou ovšem fakta, že v určité chvíli své kariéry Jay-Z, čili Shawn Carter byl tváří Reeboku.

Prvními umělci, kteří obdrželi sponsoring s oděvní značkou, byla kapela Run DMC. Nedá se přece jenom přehlédnout to, že Jay-Z po letech změnil pravidla hry v tomto segmentu. Reebok vytvořil první boty podepsané příjmením hudebníka. Hudba, oblečení a styl Jay-Z způsobili, že spotřebitelé se hromadně vydali do obchodů.

Reebok byl donucen kombinovat a podepsat smlouvu s Carterem. Nepovedlo se mu vytvořit kontrakt s dvěmi skvělými debitanty z NBA – Carmel Anthony a LeBron James. Byla tedy změněna strategie a díky tvoření stáje s rappery, se snažili si najít cestu k mladým lidem, kteří jsou svázáni s městským a svobodným stylem života.

Víte, že…? 

Reebok S Carter byly prakticky kopií Gucci Tennis 84? Nebyla to náhodná situace, Gucci Tennis 84 byly botami hustlerů – lidí, kteří dominovali v ulicích New Yorku v 80. letech. Právě toho chtěl Jay-Z a Reebok docílit.

Reebok vytvořil také linii G-Unit s 50 Centem. Raper byl postřelen mimo jiné do tváře, na každé vystoupení si oblékal neprůstřelnou vestu. Podobně jako Nelly nebo Snoop, i 50 Cent má své pornografické servery a také materiály s vlastním vystoupením. A nejedná se o vystoupení ze scény nějaké klubu.

Samotný styl života raperů, je obvykle jedna velká encyklopedie s popisem bujarého života, který často překračuje hranice představivosti typického člověka.

10318

Jay-Z v reklamě značky Reebok fot. Reebok

Jay-Z, i když ho zná celý svět, nevyvolává tolik kontroverze jako již dříve vzpomínaná dvojice basketbalistů – McGregor a Iverson. Samozřejmě není tomu tak, že Shawn Carter – protože tak zní jeho celé příjmení – je krystalicky čistý. Velmi známý byl skandál, kdy prý podváděl svou ženu – Beyonce. Standardně se kolem hudebníka točilo hodně situací s autorskými právy, nelegálním (údajně) použitím hudby, beatů starých a méně známých písniček.

Jedním ze silnějších akcentů je logo Rock-A-Fella, za které měl Jay zaplatit 3500 dolarů a platit 2% ze zisku. Jak si už určitě uvědomujete, 3500 dolarů pro hudebníka nebylo významné, ale o 2% se autor loga musel upomínat. Ovšem nevíme, zda autor loga obrdžel svou odměnu.

… a zlí chlapci milují Reebok. Když se podíváme na největší hvězdy americké firmy, zjistíme, že v ní jsou velmi podobné charaktery. Přece jen se Allen Iverson, podobně jako McGregor v určité chvíli uklidnil. Uklidnil se tehdy, když se jeho žena rozhodla, že od něho chce odejít.

V článku nezmíněný Shawn Kemp (basketbalista), se v 90. letech stal tváří Reeboku a na svém kontě měl již několik desítek dětí s trochou menším počtem žen. Shaq, nejhodnější ze všech, ne jednou nadával přímo do kamery a na parketách bil své protivníky lokty, jak se jen dalo. Ti mu to do dnešního dne vyčítají.

Reebok vytvořil velmi jednoduchý mechanismus. Využil přirozené rysy a chování svých celebrit, aby vytvořili silné stránky z jejich kontroverze. Opačný přístup než jiné značky, které je obvykle schovávají.

Původní text článku byl přeložen a upraven pro potřeby blogu eobuv.cz.
Přidejte se k odběratelům newsletteru a ...Využijte slevu 250 Kč na první nákupy!