V tomto článku:
Logománie – návrat trendů z 80. a 90. let
„Móda se vrací“ – ačkoli je to známý slogan, je třeba uznat, že je to jedno z pravidel, která vládnou módnímu světu. To, co se kdysi považovalo za kýč a nevkus, může být dnes skutečným hitem. Tak je to i v případě logománie – trendu, který spočívá v prezentování loga značek. Jak se zrodil tento trend a jak nosit boty a doplňky v tomto stylu?
Boom logománie je specifický pro 80. a 90. léta minulého století.
Logománie – co je to?
Tímto termínem označujeme oblečení, boty a doplňky s výrazně viditelným logem značky. Pravidlo je jednoduché – čím viditelnější, tím lepší. Ačkoliv zpočátku byla logománie charakterická výlučně pro produkty sportovních značek, dnes je specifická právě pro outfity v casualovém stylu.
Batohy Calvin Klein: hnědý a bílý.
Nápad s prezentováním loga není výmyslem posledním několika týdnů – jeho počátky sahají do 80. let. Právě tehdy se zrodila móda na fyzickou aktivitu a zejména fitness. Výrobci sportovního oblečení rádi využívali potenciál zisku nových klientů díky výraznému logu.
Podobné modely kšiltovek GUESS najdete na eobuv.cz
Známka luxusu
K trendu logománie se v 80. letech přičinil i vzrůstající konzumní způsob života a ekonomický boom ve Spojených státech. Právě tehdy vznikl pojem generace yuppie – mladých Američanů zaměřených na kariéru a luxus. Bylo módní zdůrazňovat majetek, který měl odrážet vysoké sociální postavení. Právě tento trend se projevil v oblasti módy. Nejjednodušší bylo demonstrovat svébytné pojetí luxusu prostřednictvím módy, kde je jasně viditelné logo známé značky.
Guess: Černé sneakers, kšiltovka a přívěsek.
Loga značek se začaly objevovat na mikinách, tričkách, kalhotách, botách a kabelkách či batozích a také na spodním prádle. Značky takto získávaly reklamu zdarma. Prim v tomto odvětví vedly značky jako Calvin Klein, Louis Vuitton a Chanel.
90. léta a krize logománie
Začátek příštího desetiletí jen posílil silnou pozici logomania trendu. Všechno kvůli stále živé módě pro streetwear – nošení mikiny se slavnou bruslí Nike nebo baseballové čepice se třemi pruhy adidas bylo povinné. Více se o módě 90. let dočtete v dalším článku.
Čím blíže k začátku 21. století, tím více se logomanie začala spojovat s kýčem. Trh zahltily čínské padělky známých značkových produktů. Hodnota loga značek se tak snížila a móda minimalismu trvala až do poloviny 10. let současného století.
Logománie opět módní! Jak nosit tento trend?
Nyní, o 20 let později získala logománie poněkud jinou tvář. Dnes to není vnímáno jako symbol snobství a hmotného manifestu, ale jako způsob hry se stylem, trochu ironické zdůraznění nostalgie spojené s módou v předchozích desetiletích. Pro některé značky, jako např. Guess nebo Tommy Hilfiger – výrazné logo je povinným prvkem téměř každého projektu.
Víte, že…?
Návrat logománie ve prospěch trendsetterů je velkou předností značky Kenzo. Její návrháři ve své kolekci 2012 představili mikinu s velkým logem, která znázorňovala obchodní značku a hlavu tygra.
Doplňky značky Diesel: crossbody kabelka a džínová kšiltovka.
Jak zkrotit trend logománie? Je to snadné: nic se nemá přehánět, proto je důležité, aby do stylingu byl zahrnut pouze jeden kus oblečení zdobený logem značky. Tímto způsobem vynikne v celém outfitu. Boty a doplňky v tomto stylu jsou spíše volbou pro neformální příležitosti – u těch společenských je vhodnější vsadit na méně křiklavé doplňky.
Původní text článku byl přeložen a upraven pro potřeby blogu eobuv.cz.