V tomto článku:
Příběh značky Lacoste. Aligátor, tenis a polotrička
„Bez stylu není hraní a vyhrávání dostačující” – řekl kdysi René Lacoste. Něco na tom bude, protože obuv, oblečení a doplňky jeho značky, se už několik desetiletí považují za symbol sportovní elegance. Jaké byly okolnosti vzniku značky Lacoste a odkud se na jejich logu vzal krokodýl? Odpověď najdete v tomto článku.
Firma Lacoste má za sebou víc jak 80-letou tradici a všechno poukazuje na to, že ještě neřekla poslední slovo.
René Lacoste – tenista s podnikatelským původem
Pokud chcete poznat příběh značky Lacoste, musíme se vrátit do roku 1919. Právě tehdy doktoři doporučili Renému, synovi zámožného businessmana, aby se začal věnovat sportu v zájmu zlepšení svého zdraví. A když původ zavazuje, Francouz měl na výběr tři elitní disciplíny: kriket, pólo a tenis. Pro který sport se rozhodl, už víme. Otec 15-letého chlapce souhlasil s tím, aby se René stal profesionálním tenistou, ale pod jednou podmínkou: do 5 let se musí stát mistrem světa. V opačném případě ho čeká práce v rodinné firmě.
I když svůj slib nesplnil, otec mu dovolil pokračovat ve sportovní kariéře – v roce 1923 byl pozván k reprezentaci Francie v boji o Davis cup. René spolu se svými týmovými spoluhráči v rozhodujícím zápase zdolal Američany a svou silnou pozici ve světě tenisu si upevnil na turnaji French Open a ve Wimbledonu v roce 1925. K rozhodujícímu momentu, který navždy změnil tuto sportovní disciplínu, ale i módu, došlo až o rok později.
Lacoste – příbeh značky a aligátora
Na turnaji US Open v roce 1926 favorizovaný René Lacoste zvítězil, přitom hrál v charakteristickém tričku s krátkými rukávy, několika knoflíky a límcem. Dnes to zní nevinně – avšak v těch časech tenisty zavazoval přísný dress code, kterého součástí byly dlouhé kalhoty a košile s dlouhým rukávem. René Lacoste se tak postaral o nemalý skandál.
Podnikavého ducha měl Francouz jednoznačně v krvi, protože nevšední a na tehdejší časy odvážný přístup k módě, přetavil do perfektně fungujícího podniku. V roce 1933 založil značku La Chemise Lacoste. Jeho společníkem byl Andre Gillier, majitel největší francouzské továrny, která vyráběla oblečení. Právě toto bílé polotričko vyrobené z bavlny jersey petit pique – ze stejného materiálu, z jakého bylo vyrobeno oblečení pro sportovce z roku 1926 – bylo vlajkovým produktem firmy.
Na tričkách firmy bylo charakteristické logo v podobě aligátora. Dnes je na všech produktech firmy Lacoste. Proč právě krokodýl (nebo aligátor – to se budeme snažit vysvětlit později)? „Aligátor” je pseudonym, kterým značku Lacoste označil americký tisk v roce 1927 a všechno díky tomu, že se tento Francouz zamiloval do tašky z kůže tohoto plaza, které se nikdy nevzdal. Jinou možnou teorií byl fakt, že – podle Reného protihráčů byl na kurtu bojovný stejně jako aligátor. Lacostovi se tato přezdívka natolik zalíbila, že ji chtěl zahrnout i do svého oblečení.
Víte, že…?
Lacoste je první značkou v historii, která umístila své logo na viditelném místě na oblečení.
Americká invaze
V 50. letech popularita polotriček s krokodýlem neutichla. Tento kousek oblečení se považuje za synonymum sportovní elegance a dobrého vkusu. Zájem o něho zvýšil i fakt, že v roce 1951 se objevili jeho různobarevné verze. Ambiciózní Lacoste chtěl, aby jeho trička nosila nejen celá Francie, ale aby prorazili i na americkém trhu. S tímto cílem navázal v roce 1952 spolupráci s rodinnou firmou Izod a až do 80. let působil v USA pod názvem Izod Lacoste. Už tehdy byla značka známá pod svým zkráceným názvem – Lacoste, který si zachovala až dodnes.
V roce 1963 převzal vedení firmy syn Rene, Bernard Lacoste. Jeho cílem je navrhování kolekce pro mladší příjemce a rozšíření pole působnosti. Ještě v 60. letech přichází na trh kožená galanterie s krokodýlem a v roce 1981 uviděly světlo světa sluneční brýle značky. V roce 1985 se Lacoste rozhodl dobýt obuvnický trh a na poličkách obchodů se objevují první tenisky francouzského výrobce – Lacoste M85. Dodnes produkovaná obuv značky, je ztělesněním sportovního minimalismu a městské elegance.
Sportovní obuv elitního charakteru
Slibovali jsme Vám vysvětlení problematiky plaza znázorněného na logu značky. Otázka zní: jaké zvíře je znázorněné na produktech značky Lacoste – aligátor nebo krokodýl? Odpověď na tuto otázku přinesl samotný Bernard Lacoste. V roce 2006 v jednom z rozhovorů odpověděl: „V Americe je to aligátor a ve Francii zase krokodýl. Není pro nás důležité jak se nazývá v jiných krajích”.
Dnes už Lacoste není pouze polotričko určené pro tenisty. V eobuv najdete jak sneakersy a tenisky této značky (dámské a pánské), tak i koženou galanterii nebo hodinky, označené příjmením slavného sportovce. Každý z těchto produktů vnese do Vašeho sportovně-elegantního outfitu nádech nevšednosti.
Původní text článku byl přeložen a upraven pro potřeby blogu eobuv.cz.